2012. június 8., péntek

Harcosok egymás közt


Magyar szemmel a párhuzamokat és az igazságokat elég könnyű észrevenni... Egy amerikai és japán kommandós katona beszélget egymásközt a Japán nemzetről:

 "(...)
 - Nagyon balhés mostanában a kábszer?
            - Egyre balhésabb. Jól jelzi, mi folyik errefelé mostanában. Nézzünk szembe a tényekkel, Dick: lassanként elveszítjük az eredeti arcunkat, olyanná alakulunk, mint a többi nyugati állam, és ezzel szépen begyűrűzik a kábítószer és a munkanélküliség is… meg az egész mindenség.
            - Ugyan már, Toso… Nem reagálod túl egy kicsit azt a két-három gyorsétkezdét, az angolparkot meg azt a néhány Elvis-CD-t?
            - Itt most nem csak a Ginza téri McDonaldsról vagy a naritai Disneylandről van szó. És nem is csak a rock and rollról, a Levisekről meg az ötvenes évek stílusát majmoló klubokról. Ez mélyebb ennél. Veszélyesebb.
            - Túlliheged, Toso.
            - Lehet, hogy épp most jött el a túllihegés ideje.
Nézd, Dick… Mi évszázadokon át elszigetelten, elégedetten éltünk, egységesek voltunk. Most meg? Szuperhatalommá váltunk. És nem vagyok biztos benne, hogy ez jó nekünk. A japán társadalom olyan, mint a szivacs… és az utóbb időben nagyon sok rossz dolgot szívott fel.
            - Ez máshol is így van.
            - Lehet, de engem most csak Japán érdekel.
            - Te is teljesen elnyugatiasodtál.
            - Igen… Viszont én klasszikus japán kultúrában is megmártóztam. Japán filozófiából és történelemből diplomáztam a Kiotói Egyetemen. Hetente kétszer még ma is tanulom a kendót és más harcművészeteket. Ezek azok a dolgok, amelyek hatására kezdtem másként nézni a világot. Bizonyos vonatkozásokban kénytelenek vagyunk a Nyugathoz idomulni… például az én szakmámban. Más dolgokban viszont… Szerintem jó néhány területen vissza kellene forgatnunk az idő kerekét.
            És mindezt egy olyan ember mondja, aki Amerikában tanulta a jogot? Nem akartam hinni a fülemnek. – Toso…
            - Még itt , az egységen belül is változóban vannak a dolgok. Az embereim tizenkét órás műszakokat teljesítenek, hetente hatszor. A kormány meg most azt mondja, hogy heti két szabadnapot kell adnom nekik, és naponta legfeljebb tíz órát dolgozhatnak.
            Ez az én fülemnek még mindig úgy hangzott, mint a rabszolgatartás. – Na és miért olyan nagy baj ez?
            - Mert a japánságuk rovására megy – felelte Toso.
            - A mijükre?
            - A japánságukéra. Az erkölcsi tartásukra. Pont azt a valamit roncsolja, ami miatt különbözünk az összes többi nemzettől.
            - Toso…
            - Te gajdzsin vagy. – Toso arcán szomorkás mosoly suhant át. – Te ezt nem értheted. – A szívére tette a kezét. – Ez itt lakik bent. Ez a mi lelkünk kulcsa. – Arca ismét maszkká merevült.  (...)"

 Részlet Richard Marcinko - Tűzvonal (Red Cell) könyvéből (Minden jog a JLX kiadóé).
A könyv a 90-es évek elején íródott. "Érdekessége", hogy azóta már japánban is (!) megjelent a hajléktalanság fogalma (még a természeti csapások előtt) és sok más lelki, berendezkedésbeli romlás.

Nincsenek megjegyzések: